TR | EN
Projenin Önemi

Son yıllardaki kaliteli hizmet arayışı eğitimde kanıta-dayalı uygulamaları (KDU) gündeme getirmiş, araştırmacılar ve politika yapıcılar, zihin yetersizliği olan çocukların ve gençlerin eğitim hizmetlerinden daha fazla yararlanmalarını sağlamak amacıyla, KDU’lar kullanılması gerektiğini savunmaya başlamışlardır. KDU’lar, öğrenci çıktılarını geliştirmek üzere uygulanan, etkili olduğu yüksek kaliteli tam-deneysel ya da yarı-deneysel araştırmalarla ortaya konan ve etkililik bulguları hakemli bilimsel dergilerde yayımlanan uygulamalardır. Tüm dünyada kaliteli hizmet alma anlayışıyla birlikte KDU’ları belirlemek üzere yapılan çalışmalar da artmıştır. KDU’ları belirlemek önemli olmasına karşın, bu uygulamaların kullanımının artırılması ve yaygınlaştırılması için yeterli değildir. Bu tür bilimsel bilgileri öğretmenlerin kullanılabileceği pratik bilgilere dönüştürmek, onların KDU’ları yüksek uygulama güvenirliğiyle kullanmalarını sağlamak ve bu yolla onların mesleki gelişimine katkıda bulunmak gerekir.

   Ulusal ve uluslararası alanyazına katkı sağlamak

ZYB’ler için geliştirilmiş olan davranışsal ve eğitsel uygulamalar her geçen gün artmakta, alandaki uzmanlar ve eğitimciler ZYB’ler için etkili uygulamaları belirlemede sorunlar yaşamaktadır. Alanyazında, OSB olan çocuklara ve gençlere yönelik KDU’ları belirlemek üzere gerçekleştirilmiş oldukça geniş kapsamlı ve uluslararası çalışmalar olmasına karşın, ZYB’lere yönelik KDU’ları belirlemek üzere yapılan çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu nedenle, projenin alanyazında var olan sınırlı bilgiyi güncelleyecek ve genişletecek olması nedeniyle uluslararası alanyazına, ZYB’lere yönelik KDU’ları belirlemek ve tanımlamak açısından çok yönlü ve ilk çalışma olması nedeniyle de ulusal alanyazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

 

  Türkiye’deki araştırmacılara öncülük etmek

Son 20 yılda eğitimde hesap verebilirlik ve okullarda KDU’ların kullanımı gündeme gelmiş ve bununla birlikte başta ABD olmak üzere tüm dünyada eğitim alanında KDU’ları belirlemek üzere çalışmalar yapılmaya başlanmıştır. Türkiye’deki araştırmacıların da KDU’ları belirlemek üzere çalışmalar yaparak uluslararası alanyazına katkıda bulunmaları ve bu sayede Türkiye’nin ve Türk üniversitelerinin tanınırlığını artırmaları, ayrıca KDU alanyazınında söz sahibi olmaları gerekir. Bu projeyle, KDU’ların belirlenmesine yönelik Türkçe bir yol haritası oluşturulması ve böylece Türkiye’deki araştırmacılara KDU’ları belirleme konusunda öncülük edilmesi planlanmaktadır.

 

  ZYB’ler için KDU’ları saptamak

Bu projede, on binlerce araştırmayı inceleyerek ZYB’ler için KDU’ları saptamak, listelemek ve tanımlamak amaçlandığından, bu yönüyle projenin araştırmalarla uygulamalar arasında bir köprü görevi görmesi planlanmaktadır.

 

 Çevrim-içi mesleki gelişim modülleri geliştirmek

Bilimsel raporlar KDU’ları listelemek ve tanımlamak için uygun yollar olsa da öğretmenlerin bu KDU’ların hangi özellikteki bireyler ve hangi beceri ya da öğrenme alanları için uygun olduğunu ayrıntılı şekilde bilmeye ve KDU’ları yüksek uygulama güvenirliğiyle uygulayabilmek için kendilerine rehberlik edecek bir sisteme gereksinimleri vardır. Bu projede, öğretmenlere hangi uygulamaların ZYB’ler için KDU olduğu hakkında bilgi vermek, KDU’ları tanımlamak ve KDU’ların kullanımı konusunda onlara rehberlik etmek amacıyla farklı öğrenme yollarına hitap eden ve kendi-kendine öğrenmeyi destekleyen çevrim-içi mesleki gelişim modülleri için prototip tasarlanması amaçlanmaktadır. Bu modüller sayesinde proje öğretmenlerin mesleki gelişimine katkıda bulunacak, yeni KDU’lar belirlendikçe içerik güncellenecek ve erişilebilir elektronik bir kaynak olarak herkese hizmet verecektir.